Masa bitumiczna to różnorodna mieszanka lepiszcza, kruszywa oraz wypełniacza wykorzystywana do wielu zadań, najczęściej zaś w budownictwie drogowym. Taki proces produkcji prezentuje się tak, iż gorące kruszywo przesiewamy przez sita i rozdzielamy na frakcje. Gromadzimy je w komorach, z nich zaś dozowane jest wagowo do mieszalnika.

Lepiszcze ogrzewa się w kotłach do bitumu, z tamtego miejsca zaś po ogrzaniu podaje się pompą do mieszalnika wytwórni.
W celu zbudowania drogi stosowane są m.in. mieszanki asfaltowo-mineralne na zimno, jakich stopień uziarnienia ma wartość 0-8 oraz 0-10 milimetrów. Wytwarza się je z mieszaniny kruszywa łamanego oraz modyfikowanego asfaltem upłynnionym. Taki produkt jest rewelacyjnie przygotowaną mieszanką czarnej barwy, nie wykazuje też tendencji do spływania lepiszcza z kruszywa. Tego rodzaju mieszanka z masy bitumicznej świetna jest do robienia remontów cząstkowych nawierzchni bitumicznych, jak i z betonu cementowego, ponadto wypełniania ubytków, wybojów lub wypełniania przestrzeni w okolicach płyt albo kanałów czytaj tutaj więcej. Masa bitumiczna najlepiej się sprawdza do wyrównania i profilowania nawierzchni dróg jak również chodników, wytrzymuje temperatury od – 20 do + 40.
Droga w góry

Autor: Frank Kovalchek
Źródło: http://www.flickr.com

Jak się powinno stosować taki środek wykonany z masy bitumicznej? Powinniśmy wszystko robić we właściwej kolejności, ażeby mieć pewność, iż praca będzie efektywna masy bitumicznej (masy bitumicznej). Na sam początek miejsce naprawiane trzeba dokładnie wyczyścić z różnorodnego rodzaju elementów luźnych tj. piasek czy pył. Ogólnie to gruntowane nie jest wymagane, no chyba, że ubytek ma miejsce w nawierzchni betonowej lub starej. Ubytki należy wypełnić przeważnie mieszanką, którą należy zagęścić. Najlepiej do tego celu dobrać płytę wibracyjną, można także wykonać to ubijakiem mechanicznym lub ręcznym. Wypełnienie powinno się tak robić, aby od razu po zagęszczeniu mieszanka wystawała około trzech do pięciu milimetrów wyżej poziomu nawierzchni. Jednowarstwowo należy wypełnić do pięciu centymetrów głębokości. Jak jednakowoż ubytek jest głębszy to powinno się go wypełniać warstwami, a przy tym każdorazowo je zagęszczać.
W trakcie naprawy dróg w okresie zimowym, gdy temperatury są niższe niż zero stopni Celsjusza, przez wykorzystaniem mieszanki dobrze przenieść ją na kilkanaście godzin do ogrzewanego pomieszczenia. Dzięki temu produkt zachowa lepszą plastyczność.

Warto o tym pamiętać, żeby prace nie poszły na marne. Jeżeli bowiem będzie zaniedbywać jakiś etap nakładania masy bitumicznej może się okazać, iż coś jest nie tak, a naszą pracę musimy poprawiać. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji musimy zastosować się do instrukcji wykonania, w czym mamy nadzieję będzie pomocny też ten artykuł.
Czym jest masa bitumiczna i jak pomaga w budowie dróg? W jaki sposób powinniśmy ją stosować?
Tagi: