Asfalt to artykuł pochodzenia przyrodzonego lub zdobywany z przeróbek ropy naftowej. Posiada stałą bądź półstałą konsystencję i z reguły jest koloru mocnego: od ciemnobrązowego aż do czarnego. Ma on długą odporność i najczęściej jest wykorzystywany do budowy powierzchni dróg po których się poruszamy.

asfalt

Autor: mixtureusa
Źródło: http://www.flickr.com
Każdy, kto posiada pojazd lub przynajmniej rower zdaje sobie sprawę z tego jak ważne jest poruszanie po solidnej drodze. Czy to rower, bądź pojazd lub nieraz rolki potrzebują aby asfalt, który zakrywa ścieżki, czy ulice był odpowiedniej jakości, nie popękany i dodatkowo równy. Wówczas przemieszczanie się sprawia nam radość nawet przy niewielkiej lub dużej prędkości – ekstra źródła. Asfalt zazwyczaj można zastać na polskich drogach, zatem należy mieć pojęcie, iż o jego jakości zaświadcza temperatura pękania, ciągliwość, poziom penetracji bądź łamliwość. Jeżeli nie ma jednej z tych rzeczy, da się przypuszczać, iż sam asfalt nie będzie usługiwał niezwykle długo i można oczekiwać powikłań w poruszaniu się. Kilkanaście lat temu w Europie i dodatkowo w Stanach Zjednoczonych powstała myśl, by skonstruować asfalt długowieczny tzw. asfalt wysokomodyfikowany. Od tego czasu mnóstwo pokrytych nim dróg w wyśmienitym stanie dźwigają masywny pęd samochodowy zapewniając niezwykłą odporność – (link do wpisu) o asfalcie wysokomodyfikowanym. Kluczem do uzyskania trwałości 50-letniej jest odpowiednia wytrzymałość zmęczeniowa warstw drogi jakie tworzy asfalt wysokomodyfikowany. Fakt wyczerpania mieszanin mineralno-asfaltowych występuje wtedy, gdy warstwa podlega cyklicznemu rozciąganiu (podczas zginania) na skutek jeżdżących ciężkich samochodów, przy czym pojedyncze wartości odkształceń rozciągających są nieduże, niż wytrzymałość półproduktu i nie powodują jego unicestwienia. Dopiero skumulowana spora liczba okresowych odkształceń powoduje narastanie tzw. straty zmęczeniowej i w konsekwencji rozerwanie warstwy. W przypadku drogowej nawierzchni asfaltowej, liczba etapów do przybliżonego zniszczenia jest blisko milionów zniekształceń rozciągających. Jeden etap obciążenia uznany jest jako przejazd jednej osi samochodu tradycyjnego.

Ten odkrywczy typ pokrywy drogowej przedstawił na rynek ORLEN Asfalt w 2014 r.. Niewątpliwie jest należytą odpowiedzią na coraz większe wymagania stawiane powierzchniom przez inwestorów tudzież użytkowników dróg. Przedłużone czasy gwarancyjne (do 10 lat) są wyzwaniem, które może być zaspokojone dzięki wykorzystywaniu asfaltów wysokomodyfikowanych, które powinny być przełomowym produktem dla solidnych powierzchni asfaltowych.
Z czego budowane są ścieżki i jakim sposobem następuje ich zepsucie.