W 2012 roku weszła w życie nowela ustawy, której celem miało być ułatwienie dotąd bardzo złożonych metod. Częściowo tak się właśnie stało, jednak w rzeczywistości pewne kłopoty rozwiązano, ale z drugiej strony stworzono inne.

samochód prosto z wypożyczalni

Autor: Joe Hunt
Źródło: http://www.flickr.com
Zmiany te dotyczyły m.in. Rozmiaru pojazdów, które mogłyby przewozić przedmioty ponadgabarytowe. Do tej pory pojazdy mogły posiadać DMC nie większą niż 40 ton, natomiast aktualnie transport ponadgabarytowy może być wykonywany za pomocą pojazdów o masie całkowitej do aż 60 ton. Ponadto zmiany dotyczyły również pozwoleń na przeprowadzanie takich przewozów. Wcześniej konieczne było otrzymanie zezwolenia za jakimkolwiek razem, kiedy miał być wykonany tego typu przewóz. Obecnie jednak jest możliwość otrzymania tzw. pozwoleń stałych, które są ważne nawet przez 2 lata. Skrócono również czas potrzebny na otrzymanie tego zezwolenia. Niestety pojawiły się także kłopoty. Dotyczą one ilości oraz typu podmiotów, które mogą ewentualnie być ukarane, jeżeli nie mają pozwolenia na dany kurs. Dotąd był to tylko przewoźnik, aktualnie z kolei to także spedytor, załadowca czy też nadawca przesyłki.
Funkcjonuje siedem kategorii zezwoleń na transport towarów wielkogabarytowych. Dwa z nich tyczą się tzw. towarów podzielnych, zaś pozostałe – ładunków niepodzielnych. Przetransportowanie takich towarów jak np. łodzie, samoloty czy maszyny budowlane, w żadnym przypadku nie jest rzeczą łatwą i nie każda firma sobie z tym poradzi.

Jest to dla wszystkich zainteresowanych duże wyzwanie logistyczne. W grę wchodzą przecież towary o masie powyżej 42t. Jeżeli na planowanej drodze przejazdu będą znajdować się za wąskie miejsca, drogę alternatywną wytyczają władze administracyjne.
Jakich ładunków mógłby tyczyć się transport wielkogabarytowy?
Tagi: