Do w najwyższym stopniu przydatnych czy nawet niezbędnych sprzętów w większych magazynach lub stoczniach są dźwignice, zatem urządzenia, które funkcjonują w ruchu przesuwnym.

Są one wyposażone w funkcję opuszczania oraz podnoszenia ładunków.
malunek - przemysł

Autor: Marcin Polak
Źródło: http://www.flickr.com

Przykładowo suwnice bramowe przynoszą na myśl swym wyglądem klasyczną bramkę do piłki nożnej, przy czym na zamontowanej poziomo belce umieszczony jest hak ( zawiesiawroclaw.pl/category/haki/). Taka wciągarka może się ruszać na boki i w pionie. Suwnica stworzona jest do przesuwania towarów i ludzi, ale wyłącznie w obszarze, który jest ograniczony długością oraz wysokością toru jazdy. Na dźwignicy powinny zostać zamieszczone wyraźne oznaczenia. Dla przykładu na moście powinna być informacja o maksymalnym udźwigu, nr rejestracyjny Urzędu Dozoru Technicznego oraz o grupie natężenia pracy. Ponadto o największym dopuszczalnym udźwigu powinna informować także tabliczka na zbloczu hakowym. Do podstawowych składników oprzyrządowania mechanicznego dźwignicy zaliczają się m.in.: tor jezdny, odboje czy krzywki.
W sprzedaży są suwnice pomostowe, podwieszane oraz bramowe. Ta pierwsza, czyli pomostowa jest montowana zazwyczaj we wnętrzu magazynów i hal produkcyjnych. Jest ona złożona z kratownicowego pomostu, który toczy się po szynach. Suwnica boczna może posiadać udźwig do 5 ton i rozpiętość 10 m. Znacznie cięższe ładunki może udźwignąć suwnica pomostowa dwudźwigarowa. Jej obciążenie może wynosić nawet do 200 ton. Na pochylniach stoczniowych lub składowiskach najczęściej stosowana jest suwnica bramowa.

Mogłaby posiadać ona rozpiętość do 36 m oraz udźwig do 100 t. Przeważnie ma ona parę napędów: do ruchu suwnicy, ciągnika oraz podnoszenia zawiesia. Co ciekawe, niewielkie suwnice mogą być również sterowane zdalnie.
Czym jest i z czego składa się suwnica?
Tagi: